2015. szeptember 23., szerda

Az RTL Klubnál van a Naruto Shippuden és a Fairy Tail vetítési joga?

A Mediatoon Distribution nevű oldal szerint igen. A forrás megbízhatónak tűnik, hiszen a Mediatoon olyan animációk külföldi eladásában is érdekelt volt, mint A Garfield-show, vagy épp a Yakari. Ezeket már láthattuk az RTL Klub képernyőjén. Ami viszont még érdekesebbé teszi a helyzetet, hogy a Valerian & Laureline, azaz magyar keresztségben az Űrzavar szintén megtalálható az említett weboldalon, a kiemelt vetítő csatornák között pedig az RTL Klub is szerepel. Noha ők (még) nem mutatták be, de az RTL II-n 2015. szeptember 14-én valóban elindult ez a francia–japán koprodukciós anime.

Fairy Tail

Az RTL Klubtól nem állt távol az animézés, egészen addig, amíg a ma már nem létező ORTT el nem vette ettől a kedvüket a folyamatos atrocitásokkal és elsötétítésekkel. A Dragon Ball Z körüli botrányra talán mindenki emlékszik, de ekkor a csatorna még nem adta fel az animékkel való foglalkozást. 2004. december 4-én indult el az A+ csatorna, mely ugyan papíron nem az RTL Klubé volt, de mindenki velük azonosította. Ennek az volt az oka, hogy az A+on vetített animék túlnyomó többségét az RTL Klub szinkronizáltatta le. Mivel a stáblistát nem vágták le, ezért ez az információ mindenki számára ismert volt. Két szinkronstúdió felelt a megvásárolt sorozatok magyar változatának elkészítéséért: a Szinkron Systems és a Hang-Kép Szinkroncsoport. Előbbinek a következő animéket köszönhetjük: InuYasha, Slayers – A kis boszorkány, Vadmacska kommandó, Kaleido Star, F-Zero, MegaMan NT Warrior, Trigun, Blue Gender, Full Metal Panic! Na és persze A tini nindzsa teknőcök új kalandjai szinkronja is náluk készült, ahogy a nemrég bemutatott Űrzavaré is. Utóbbi stúdióhoz pedig a Csajkommandó, Cowboy Bebop, D.I.C.E. – A mentőcsapat, Pokémon, Tsubasa kapitány, illetve a Yu Yu Hakusho – A szellemfiú tartozott. Ezek nagy részét az RTL Klub sosem mutatta be (nem is lett volna célszerű az ORTT miatt), de ha már megvették az animéket és költöttek a szinkronra, akkor pont kapóra jött nekik, hogy létezett egy animecsatorna is. A kecske is jóllakik és a káposzta is megmarad tipikus esete volt. Ez a gyümölcsöző kapcsolat vált semmissé az után, hogy az A+ csatornát megvette a Sony és 2007. július 2-án létrejött az Animax. Ott már nemhogy RTL-es segítség nem volt, de a Korbuly Péter által elmondott stáblista sem, hiszen feliratozták azt is, hogy ki írta a magyar szöveget, ki a vágó, hangmérnök, szinkronrendező. Az új animés fellegvárrá az SDI Media Hungary nevű szinkronstúdió vált (Kilari, Afro Samurai, Rómeó és Júlia, Conan, a detektív…).

Az A+ arculata

Ahogy tehát az látható, az RTL Klubtól valóban nem állt távol az animézés, hiszen az A+on biztonságban voltak a sorozatok (nem a magyar médiahatóság alá tartozott), viszont mihelyt ez elveszett, a főcsatorna kénytelen volt egymaga animét adni. Túlzottan azért nem bíztak bennük, gondolták, hogy a tartalom minden esetben megfelelő lesz vasárnap délelőttre is. Az ORTT persze ezt nem így gondolta. A kettejük küzdelmének esett áldozatul az InuYasha, amit 2008. szeptember 21-én 113 epizód után levettek a képernyőről a hatóság indirekt cselekedetei miatt. A két félnek egyre rosszabb lett a kapcsolata, 2009-ben a Mónika-show miatt már az is felmerült, hogy teljes egészében felfüggesztik az RTL Klub műsorszolgáltatási jogosultságát. Végül „csupán” 12 órás elsötétítéssel megúszták, amit csak 2012. augusztus 6-án töltöttek le. Egyébként az ORTT 2010 nyarán megszűnt, sokak legnagyobb örömére, így a háborút egyértelműen a csatorna nyerte meg (na meg azok, akiknek elegük lett az állandó fekete képernyőből). Mindenesetre az RTL hozzáállása az animézéshez ebben a terrorban megváltozott. Sokkal inkább egyfajta szitokszóként, rossz emlékeket felidéző dologként tekintettek a japán animációs sorozatokra. A nézők, akik ezeken nőttek fel, viszont nem felejtettek.

Az Animax 2012-től kezdve egy vegetáló élőhalott lett, ami nemcsak az A+ emlékét, de a saját viszonylagos eredményeit is megcsúfolta. 2014. március 31-én szűnt meg. Ekkor a többség még lelkes volt, hiszen a VIASAT6 megmentette a Dragon Ball Z becsületét azzal, hogy a teljes animét levetítette a televízióban is, sőt 2014. február 7-én elkezdte sugározni a Yu-Gi-Oh! GX-et is. Míg a DBZ sikeres volt, a GX sajnos nem hozta nézettségileg az elvárt szintet. Emiatt csupán az első két évadát (104 részt) adták le. 2014 végén pedig megszületett az a stratégiai elhatározás is, hogy a VIASAT felhagy az animézéssel, inkább amerikai sorozatokra és saját gyártású műsorokra költik a pénzt. Ennek köszönhetően elárasztották a csatornát az NCIS, NCIS: Los Angeles és NCIS: New Orleans című sorozatokkal, viszont a korábbi döntésükről „elfelejtették” tájékoztatni az animerajongókat. Persze amikor 2015. február 11-én kiderült, hogy az Animaxet is sírba vivő Sony megvette őket, akkor már lehetett sejteni, hogy valami nem stimmel. Hivatalos választ azonban továbbra sem kaptunk, helyette csak a nagy hallgatás és bizonyos hozzászólások törlése történt meg a Facebook-oldalukon. 2015. július 3-án az Origo publikált egy interjút Németh Marikával, a VIASAT programigazgatójával, ahol végre tiszta vizet öntött a pohárba: őket el lehet felejteni. Hét hónap sunnyogás után megmondták az igazat. A hír hatalmas felháborodást és csalódást okozott az animések egy részének körében. Teljesen kilátástalan helyzetbe került az animekampány, melynek célja a tévében történő animék vetítésének feltámasztása lenne, természetesen szinkronizált formában. Gyakorlatilag visszaestünk a nullára. Ezért minden mindegy alapon megpróbáltunk egy lehetőséget.

Jelen cikk írója, azaz Lengyel Gábor, az említett interjú után 13 nappal, vagyis 2015. július 16-án úgy döntött, hogy szervez egy teljesen random kampányt. Az RTL II Facebook-oldala arra biztatta a követőit, hogy írják meg kommentben a kedvenc sorozatukat. Nem ez volt az első ilyen próbálkozás, hiszen 2014 karácsonyán az AMC csatorna azt kérdezte, hogy „Melyik tévésorozatot látnátok legszívesebben a magyar AMC képernyőjén?” Ott ugyanúgy megpróbálkoztunk az animés javaslatokkal, de kétségkívül az RTL II-s ötlet nagyobb sikert és visszhangot ért el. Az Animeövezet, az Anime Őrültek.:'3 és az Inuyasha Magyarország nevű Facebook-oldalak segítségével emberek tömegeit irányítottuk az RTL II bejegyzéséhez, amihez más rajongói oldalak is csatlakoztak. A kedvenc sorozatra vonatkozó kérdésből rövidesen egy nem is titkolt animeinvázió lett, amire legnagyobb meglepetésünkre reagáltak: „Azt a szomorú hírt kell közölnünk, hogy nálunk sosem laktak anime karakterek az RTLII műsorán. Amint műsorra tűzünk anime sorozatokat mindenképp értesítünk majd titeket erről a hírről! Köszönjük szépen, hogy megosztottátok velünk kéréseiteket! Szép napot kívánunk!” Ez persze akkor inkább tűnt egy udvarias sablonválasznak, semmint komoly szándéknak, de a lelkiismeretünk legalább megnyugodott. Mi megpróbáltuk. Álmunkban sem gondoltuk, hogy alig két hónappal később, szeptember 14-én tényleg előrukkolnak valamivel. Ez persze nem az lett, amit a több mint 200 hozzászólásban kértek az emberek, de animének is nevezhetjük. Az Űrzavar egy 2007-ben bemutatott, 40 részből álló francia–japán koprodukciós anime. Eljutott már az Egyesült Államokba, Lengyelországba és Görögországba is, Japánban pedig 80 epizódos, egyenként 12 percből álló sorozattá alakították. Az RTL II hétköznap délutánonként 17:05-kor vetíti, de sajnos az első hét nézettsége alapján nem teljesített valami jól a csatorna célcsoportjában. Olyannyira nem, hogy jelen állás szerint október 5-től visszatér a Tom és Jerry újabb kalandjai ebbe az időpontba, az Űrzavar pedig megy szombat reggel 7 órára, ahol négy részes tempóban vetítik tovább. Ez nyilván nem túl jó hír, de még mindig jobb, mint ami az InuYasha-val történt hét évvel ezelőtt.



Ha már InuYasha: szeptember 21-én visszaemlékeztünk arra a tragédiára, ami azon a bizonyos őszi napon történt 2008-ban. A szinkronja készen van a 167. részig, de a mai napig sem használták fel. Ha a még meg sem vett The Final Act 26 epizódját is hozzászámoljuk, akkor összesen 80 darab olyan epizód van, amit eddig sosem láthattunk magyar szinkronnal. Talán némileg reménykedtünk benne, hogy ha az Űrzavar sikeres lesz, akkor végre az InuYashat is folytatják/befejezik. Mivel eddig nem sikeres, ezért a naiv lelkesedésünk alábbhagyott, viszont arra a hírre tényleg nem számítottunk, ami szeptember 23-án ért minket. Egy kedves követőnk jelezte (aki egyébként az Egyesült a Magyar Szinkronért – EMSz tagja), hogy az AnimeAddicts egyik fórumozója linkelte a Mediatoon Distribution oldalát. Ott megtalálhatjuk a címek között a Narutót, a Naruto Shippudent és a Fairy Tailt is. Ez önmagában persze nem lenne nagy hír, az viszont már igen, hogy a Major broadcasters résznél az RTL Klub logóját is feltüntetik.

Naruto Shippuden

Véletlen lenne? Lehet, hogy a júliusi akciónknak köszönhető? Esetleg sokkal korábban megvették, csak nem tudtunk erről? Ha igaz, mi lesz a sorsuk? A Naruto esetén melyik változatot kapnák meg: A Jetix-es vackot vagy az Animax-es normálisat? Le vannak már szinkronizálva, vagy csak opciós joggal rendelkeznek az animékre, amit nem kötelező felhasználniuk? Megannyi kérdés, amire jelenleg nincs válasz. Az azonban félő, hogy az Űrzavar – ami ugye ezen az oldalon szintén megtalálható az RTL Klub logójával – sikertelensége miatt vagy ráülnek az animékre, vagy visszamondják az egészet. Tény, hogy a rajongók kívánságai között a Naruto Shippuden és a Fairy Tail gyakrabban előforduló címek voltak. Előbbit Németországban és az Egyesült Államokban nagy sikerrel vetítik, utóbbi pedig Franciaországban látható az USA mellett.

Űrzavar

Ha a hír igaz, akkor valami morzsa visszajöhet a tíz évvel ezelőtti korszakból. ORTT ma már nincs, az RTL Klub pedig már nem az, ami volt. Ma egy kábelcsatornás nagyhatalom, az ország legsikeresebb médiavállalkozása. A főcsatorna mellett a Cool és a Film+ sikere elvitathatatlan, az RTL II pedig jelenleg gyengélkedik nézettségileg. Kérdés, hogy ezzel akarják-e, illetve tudják-e feldobni az eredményeiket. A luxemburgi médiahatóság óvó tekintete alatt erre is lenne lehetőség. Persze benne van a pakliban, hogy ez álom marad. Ha lesznek konkrétabb információink, beszámolunk róla. Egyelőre ez is annyira „biztos”, mint az a hír, hogy valamelyik magyar csatorna megvette a Yu-Gi-Oh! ZEXAL vetítési jogait. Talán igaz, talán nem.

Képernyőképek a Mediatoon oldaláról: 1, 2, 3, 4