2015. március 4., szerda

Animék Amerikában: a Toonami-blokk története

Miközben Magyarországon évek óta nincs se normális animecsatornánk, se egy tisztességes animeblokkunk (hacsak a VIASAT6 délutáni sávját nem tekintjük annak a Yu-Gi-Oh! GX és a Dragon Ball Z című sorozatok ismétlésével), addig a világ egyik legfontosabb tartalom-szolgáltató és -előállító országában, az Egyesült Államokban már 18 évre visszanyúló történelme van az úgynevezett Toonami-blokknak.

A Toonami egy éjszakai műsorblokk, ami jelenleg az amerikai Adult Swim csatornán látható minden vasárnapra virradó éjjel. Maga a név két szó (cartoon és tsunami) összeolvadásából keletkezett, így itt tulajdonképpen rajzfilmcunamival találkozhatnak a nézők. Ez nem mást takar, mint akcióközpontú műsorokat, elsősorban japán animéket. Ezt a műsorsávot eredetileg 1997. március 17-én hozták létre a Cartoon Network csatorna keretein belül, ahol egészen 2008. szeptember 20-ig létezett.

Az első időkben néhány rövidke, saját gyártású sorozat is futott a Toonami-blokkban, ám ezek nem túl érdekesek. Mielőtt ráálltak volna a tényleges animézésre, még olyan rajzfilmeknek is helyet adtak, mint a Szamuráj Jack, a Tini titánok vagy Az igazság ligája. Sőt még egy szombat délelőtti blokk is létezett egy rövid ideig, amit Toonami Rising Sun-nak neveztek. 2003 februárjában egy különleges struktúra keretében olyan animék kerültek bemutatásra, mint a Neon Genesis Evangelion, a Martian Successor Nadesico, illetve a Dai-Guard.

A blokk első logója. Hazánkban is ezzel a logóval működött.

Kezdetben olyan animéket vetítettek, melyek már akkor is világszerte nagy népszerűségnek örvendtek. Ilyen volt többek között a Dragon Ball Z, a Rurouni Kenshin, a Varázslatos álmok (Sailor Moon), a One Piece, A szellemfiú (Yu Yu Hakusho) vagy épp a Naruto. Jelenlegi formájában 2012. május 26. óta működik az Adult Swim csatorna szombat késő esti blokkjaként. Azt érdemes tudni, hogy az USA-ban – szemben Magyarországgal – a szombat holtnapnak számít. Ilyenkor az országos csatornák nem vetítenek új epizódokat a sorozataikból, ismétlések, hírműsorok és sportesemények töltik ki a műsoridőt, valamint helyi programok láthatóak. A különböző szolgáltatók és a négy időzóna miatt nem lehetséges az, hogy az adott csatornán mindenütt pontosan ugyanaz menjen ugyanabban az időpontban – a cikkben szereplő időpontok épp ezért mindig a keleti parton érvényes időpontra vonatkoznak. Ami pedig a kábelcsatornákat illeti, ők szombaton ismételnek ezerrel (pl. a TBS csatorna remekül megvan az Agymenők című sorozat ismétlésével, az USA nevű csatorna nézői az NCIS rengeteg ismétlésébe fulladnak bele, a Nickelodeon sok-sok SpongyaBobot vetít, a TNT csatornán pedig filmek mennek). Épp ezért a szombat elég jó táptalajul szolgál ahhoz, hogy az animék szép nézettséget érjenek el, hiszen nem nagyon van érdemi konkurencia, pláne nem abban az idősávban, amikor képernyőre kerülnek.

Persze ez a szombati ötlet sem egyik napról a másikra alakult ki. Először még hétköznap délutánonként jelentkezett a Cartoon Networkön, egészen 1999. július 9-ig. Aztán július 10-től kezdve úgy döntöttek, hogy a blokkot átpakolják szombat (valójában ugye már vasárnap) éjfélre, ahol öt órán keresztül vetítették a különböző rajzfilmeket és animéket. 2000 márciusában megint változtattak és visszapakolták a blokkot hétköznapra, de délután helyett már éjszakára, ahol a műsoridő csak egy óra volt. Ez egészen 2003 januárjáig volt érvényben. Aztán visszakerült a blokk délutánra, de sokáig nem húzta ott sem, hiszen 2004. április 17-től kezdve szombat esti műsorsávot kapott. Ennek oka az volt, hogy a Yu Yu Hakusho, a Cyborg 009 és a Rurouni Kenshin című animék túlzottan erőszakosak voltak ahhoz, hogy hétköznap délután vetítsék őket. Ezt pedig nyilvánvalóan az ottani médiahatóság, az FCC sem nézte jó szemmel (szóval nem csak a mi ORTT-nk húzta keresztül a csatornák számítását). Innentől kezdve 19 órától 23 óráig szórakoztatták a nézőket, vagyis egy négy órán át tartó blokkról beszélhettünk. Olyan újdonságok is megjelentek, mint a Rave Master, a Duel Masters, a Mobile Suit Gundam SEED, a One Piece, a vicces című Bobobo-bo Bo-bobo, valamint a Zatch Bell!

2006. március 18-án, vagyis a blokk kilencedik születésnapján kezdetét vette a Miyazaki hónapja nevű, négy hétig tartó program. Ebben Hayao Miyazaki, a híres japán rendező, producer, animátor és mangaka tiszteletére négy filmjét (Laputa – Az égi palota, Nauszika – A szél harcosai, A vadon hercegnője, Chihiro Szellemországban) vetítették le.

2007. március 17-én ünnepelte a blokk a tizedik születésnapját. Több montázst is levetítettek, ahol visszaemlékeztek a korábban használt arculati elemekre, logókra, illetve a műsorokra. Az ünnepség keretein belül márciusban szintén filmeket vetítettek szombatonként (a hónap utolsó napján a Chihiro Szellemországban ismét levetítésre került).

A 19 órakor kezdődő struktúra bő három évig megmaradt, ám 2007. október 27-től kezdve már 21 órakor indult az adás és csupán 23 óráig tartott, tehát 120 perc állt a rendelkezésére, hogy kielégítse a nézők animeéhségét. Itt már lehetett sejteni, hogy az illetékesek nem sokáig terveznek vele, hiszen ahogy a bevezetőben is írtam, 2008. szeptember 20-án volt utoljára képernyőn ez az animációs műsorsáv, legalábbis ami a Cartoon Networköt illeti (érdekesség, hogy idehaza egy nappal később, 2008. szeptember 21-én száműzte az RTL Klub az InuYasha című animét 113 rész után; és még azt mondják, hogy nincsenek véletlenek). 11 év után tehát úgy tűnt, hogy a tévés animevetítésnek lőttek az Egyesült Államokban. Persze nagyon nem kellett és nem is kell őket sajnálni, mert náluk a mai napig az is természetes, hogy újdonságokat és régiségeket is kiadnak DVD-n vagy Blu-ray-en, míg Magyarországon már ez is egy halott ügy, ha a nagy általánosságot nézzük. Emellett pedig a rengeteg más televíziós csatorna (külön kiemelendő a 2005 őszén elindított Funimation Channel, mely egy 24 órában animéket sugárzó kábelcsatorna), valamint a legálisan elérhető internetes stream-szolgáltatók sem hagyják cserben a rajongókat (elég csak például az 1997-ben alapított Netflix-re, a 2007-es Hulu-ra, vagy a ma Amazon Instant Video-ként ismert, egyébként 2006 őszén megjelent platformra gondolni).


Ettől függetlenül mégis van abban valami különleges, ha a tévé vetíti le az animéket. Három és fél évvel a Toonami megszüntetése után, 2012. április 1-jén (ami egyébként bolondok napja) az amerikai Adult Swim csatorna egy, a régire meglepően hasonlító animeblokkot tűzött képernyőre. A Bleach után érkezett a Dragon Ball Z, majd sorban a Mobile Suit Gundam Wing, a Tenchi Muyo! Ryo-Ohki, az Outlaw Star, a The Big O, a Yu Yu Hakusho, a Blue Submarine No. 6, a Trigun, az Astro Boy és a Tetsujin 28-gō című anime amerikai adaptációja, a Gigantor egy-egy epizódja. Másnap, tehát április 2-án a csatorna Twitter oldalán (igen, az amerikaiaknál valamiért a Twitter menőbb, mint a Facebook) a következőt lehetett olvasni: „Vissza akarjátok kapni? Tudassátok velünk.” Ez nyilvánvalóan a Toonami-blokkra vonatkozott. A rajongók pedig nem is tököltek, hiszen napokkal később azt a reakciót olvashatták, hogy érdemes figyelni. Mi másért lenne érdemes figyelni, ha nem azért, mert valami készülőben van? Tényleg készülőben volt valami, mégpedig az, hogy 2012. május 26-án a Toonami újjászületik. Az is kiderült, hogy marad a már megszokott szombati (igazából vasárnapi) napon, éjféltől reggel hatig. A felújított, modernizált külsővel ellátott, kvázi külön csatornaként (hello A+) funkcionáló programsáv olyan animéket vetített, mint a Bleach, Deadman Wonderland, Casshern Sins, Fullmetal Alchemist: Brotherhood, Ghost in the Shell, Cowboy Bebop. Miután ez a hat epizód leadásra került, éjjel 3-tól megismételték őket.

Aki ismeri a magyar nézettségi adatokat, vagy csak kicsit is józan paraszti ésszel gondolkozik, az azt gondolja, hogy éjfél után, pláne az éjszaka közepén a kutya sem tévézik. Ez ugye nem feltétlenül igaz, ráadásul minél népesebb az adott ország, annál nagyobb eséllyel szerez egy műsor még egy lehetetlen időpontban is magyar szemmel impozánsnak tűnő nézettséget. Ez történt itt is. Az Egyesült Államok lakossága kb. 320 millió fő. Ebből nem volt nehéz az első alkalommal a Bleach-nek 1 millió 60 ezres nézettséget szereznie éjfélkor. Magyar szemmel ez bámulatos, hiszen nálunk a Barátok közt, a Fókusz vagy a Tények hoz ilyen számokat, de értelemszerűen egyik sem éjfélkor. Az éjjel fél egykor vetített Deadman Wonderland 860 ezer nézőt, az éjjel fél háromkor adott Cowboy Bebop pedig 669 ezer nézőt érdekelt első alkalommal. Ezek olyan eredmények voltak, ami igazolta a Toonami létjogosultságát. Főleg, hogy egy héttel később az éjféli Bleach a nézettségi adatok szerint 1 millió 274 ezer embert ültetett a képernyők elé, illetve a Deadman Wonderland is megsokszorozta a nézettségét (1 millió 107 ezer).

Promóciós plakát(?), rajta a Toonami második logójával, melyet már az Adult Swim használt.

A biztató kezdés és a lelkesedés pedig a mai napig sem fulladt ki, igaz, időközben sok változás is történt úgy a kínálatban, mint az adásidő hosszában. 2012. augusztus 18-án bemutatkozott a Samurai 7 és az Eureka Seven című anime (ezek a Deadman Wonderland-et és a Cowboy Bebop-ot váltották). A 00.30-kor kezdődő Samurai 7 rögtön hozott is 627 ezer nézőt, míg az 01.30-kor induló Eureka Seven 516 ezer nézőt vonzott. Ez elég gyér eredménynek tűnik, de tudjuk be a nyárnak (rá egy hétre mindegyik növelte minimálisan a nézettségét; 637 és 517 ezer). 2012. október 6-tól ismét két, korábban a Cartoon Networkön futó sorozatot köszönthettek a nézők: az éjjel kettőkor induló Szimbionikus titán (717 ezer néző) és az éjjel fél háromkor bemutatkozó Villámmacskák (727 ezer néző) is jól startolt. November 3-án éjjel kettő és három óra között 2 InuYasha epizódot vetítettek, de ez egy kivételes alkalom volt, mert november 10-től átkerült hajnali 5-re és 05.30-ra. Innentől az anime megszokott helye ez a sáv lett, ahol a korai (késői?) időpont ellenére is 500-600 ezer nézőt vonzott. November 10. még azért volt fontos, mert éjjel fél egykor elindult a Tenchi Muyo! GXP című anime is, ami rögtön 806 ezer nézőt ért el. December 1-től sokak kedvence, a Naruto is helyet kapott a programban. Éjjel fél egykor (a Tenchi Muyo! GXP átkerült egy órára) 925 ezer ember nézte végig a vágatlanul vetített Narutot.

2013. január 26-tól a csatorna új epizódot vetített a Bleach-ből, ami meg is tette a hatását: 1 millió 428 ezren döntöttek úgy, hogy nekik éjfélkor ezt látniuk kell. Február 16-án pedig elindult a Soul Eater is, ami az éjjel egy órás időpontot kapta meg, egyből 920 ezer nézőt szerezve magának. Március 17-én éjjel egykor bemutatták az Evangelion: 1.11 You Are (Not) Alone című 2007-es japán filmet. Ez éjjel 03.30-ig tartott és 959 ezer nézőt érdekelt. A kínálat eddig tehát nem is rossz, hiszen volt Bleach, Naruto, Soul Eater, Villámmacskák, Szimbionikus titán, Eureka Seven, Tenchi Muyo! GXP, Fullmetal Alchemist: Brotherhood, Cowboy Bebop és InuYasha is, mindezek az éjszaka kellős közepén, több százezer, sőt esetenként az egymilliót is meghaladó számú néző legnagyobb örömére.

Ha valaki azt hinné, hogy ezt már nem tudták fokozni, akkor téved! 2013. május 18-án ugyanis csatlakozott a díszes társasághoz a One Piece is, ami az „előkelő” éjjel egy órás időpontot kapta. 995 ezer embert persze egyáltalán nem zavart ez az időpont. Július 27-én a Sword Art Online is megtalálta a maga közönségét, hiszen az éjjel kettő órás időpont ellenére is 930 ezren nézték. Ugyanezen a napon, éjjel 03.30-kor indult el a The Big O című anime második évada, ami egyből 612 ezer nézővel nyitott.

Augusztus 31. szintén egy különleges nap volt, hiszen éjféltől az Evangelion: 2.22 You Can (Not) Advance című 2009-es japán filmet vetítették le 1 millió 97 ezer nézőnek.

Természetesen, ahogy az minden más csatornára is igaz, a Toonami sem rendelkezett örökké egy-egy sorozat vetítési jogaival. Ekkortájt a Cowboy Bebop jogai voltak lejárófélben, de senki sem esett kétségbe, hiszen 2013. október 26-tól kezdve két újdonságot láthattak a nézők helyette. Az egyik az éjjel 02.30-kor indított, hat epizódból álló FLCL (629 ezer nézőt érdekelt), a másik pedig a 04.00-kor bemutatott Ghost in the Shell: Stand Alone Complex volt a maga 552 ezer nézőjével.

2013 decembere különleges programstruktúrával telt el, hiszen minden héten egy-egy filmet vetítettek. December 7-én éjfélkor az Akira című 1988-as japán cyberpunk akciófilm került képernyőre. Bár egy-két káromkodást és meztelenséget eltüntettek belőle, de így is 981 ezer nézőt vonzott. December 14-én a Summer Wars című 2009-es sci-fi film következett, ami már 1 millió 362 ezer nézőt érdekelt. December 21-én a Fullmetal Alchemist: The Movie – Conqueror of Shamballa című 2005-ös japán animációs film követte, mely 1 millió 64 ezer embert ültetett a képernyők elé. Végül december 28-án a Trigun: Badlands Rumble című 2010-es film zárta a hónapot a maga 1 millió 223 ezer nézőjével.

A hatalmas siker miatt a Toonami az eddigi éjféli kezdéssel szemben 2014. január 4-től kezdve már 23.30-kor elindult az Adult Swim csatorna keretein belül. Az új időpontot egy új animével avatták fel, ami nem volt más, mint a Space Dandy. Elsőre 1 millió 153 ezer néző követte figyelemmel. Szintén ezen a napon a már eddig is látható sima Naruto mellett, 00.30-kor bemutatták a Naruto Shippudent is, mely akkor 933 ezer nézőt érdekelt. Vagyis összefoglalva 2014 a következő animékkel indult: Space Dandy, Bleach, Naruto Shippuden, One Piece, Soul Eater, Sword Art Online, FLCL, Naruto, Fullmetal Alchemist: Brotherhood, Ghost in the Shell, InuYasha. Ezek mellett még látható volt az IGPX és a Star Wars: A klónok háborúja is, de ezekkel most nem foglalkozunk.

2014. február 22-én, 01.30-kor volt a Blue Exorcist című 2011-es, 25 részből álló anime amerikai tévés premierje. Az első alkalommal 842 ezren nézték. Az anime augusztus 9-ig volt látható az Adult Swim Toonami-blokkjában.

A Toonami jelenlegi logója.

Mivel sajnálatos módon 2014 márciusában az InuYasha vetítési jogai is lejártak, ezért március 2-án, hajnali 05.30-kor volt látható utoljára (576 ezer nézővel búcsúzott). Március 9-től kezdve 05.30-kor a 20 epizódból álló amerikai rajzfilmsorozat, a Szimbionikus titán volt látható, egészen július 20-ig.

2014. március 15-én véget ért a Soul Eater, a helyét március 22-től a Black Lagoon című 2006-os anime vette át (941 ezer néző örömére). Ezt egyébként egy évvel korábban a már említett Funimation Channel is levetítette. A Toonami blokkban 2014. szeptember 6-ig volt látható.

Május 3-tól ismét egy újdonsággal örvendeztették meg a nézőket. Ez nem volt más, mint az Attack on Titan, melynek premierjére 23.30-kor került sor. 1 millió 341 ezer ember nézte akkor. Az anime 2015. január 17-ig volt látható.

Az év további részében kiderült az is, hogy a csatornán látható lesz a Dragon Ball Z Kai, valamint visszatér a Cowboy Bebop is július 27-én. Augusztus 16-án újabb premierrel bővült a kínálat: ezúttal a Gurren Lagann került sorra, méghozzá éjjel kettőkor. Ez egy 2007-ben készült, 27 részből álló anime. A Syfy csatorna már ezt is levetítette 2008 során a saját animeblokkjában, de a Toonami-ra csak ekkor jutott el. A véget érő Blue Exorcist-ot váltotta és jelenleg is képernyőn van.

Augusztusban az is kiderült, hogy a csatorna megszerezte a Hellsing Ultimate vetítési jogait is. A premierre szeptember 14-én, éjjel három órakor került sor, ezáltal a Black Lagoon és a Naruto lekerült a képernyőről. 837 ezren nézték meg. Érdekesség, hogy a 10 epizódból álló OVA (Original Video Animation) utolsó két részét csak később, december folyamán adhatták le, mert valamilyen okból kifolyólag nem kapták meg hozzá időben a jogokat. Ezzel a hírrel viszont az InuYasha rajongói jártak a legjobban.

Szeptember végén végre kiderült, hogy a várva várt Dragon Ball Z Kai november 8-tól lesz látható. Emellett az is biztossá vált, hogy a december 2014-ben is a filmekről szól majd, akárcsak 2013-ban. A Dragon Ball Z Kai jött, látott és győzött. A cikk megírásának pillanatáig 13 része került adásba. Különböző nézettségeket ért el, hiszen hozott már 912 ezer, 946 ezer, 1 millió 278 ezer, de 723 ezer és 1 millió 555 ezer nézőt is. Az mindenesetre elmondható, hogy odakint bombasiker ez az anime.

A másik nagyon fontos dolog pedig az, hogy a Hellsing Ultimate jogai körül felmerült problémák miatt lehetőséget kapott a bizonyításra egy másik népszerű anime folytatása is. Ez nem más, mint a 2014. november 15-én (igazából 16-án) éjjel kettőkor bemutatott InuYasha: The Final Act. Ezen cikk publikálásának idejéig 12 részt adtak le belőle, nagyon szép nézettség mellett. 881 ezer nézővel nyitott, de 945 ezren, 1 millió 56 ezren és 1 millió 116 ezren is nézték már az állandóan változó kezdési időpontja ellenére is. Éjjel kettőről előbb éjjel 1-re, majd 00.30-ra, végül 01.30-ra került át.

A december a filmekről szólt. Látható volt többek között a Hellsing Ultimate utolsó két része, a Fullmetal Alchemist: The Sacred Star of Milos, a Dragon Ball Z: Broly – The Legendary Super Saiyan, valamint újfent levetítésre került a Summer Wars, az Akira, az Evangelion: 1.11 You Are (Not) Alone és az Evangelion: 2.22 You Can (Not) Advance.

2015 elején a következő animékkel szórakoztatták a nézőket: Attack on Titan, Dragon Ball Z Kai, Naruto Shippuden, InuYasha The Final Act, One Piece, Gurren Lagann, Deadman Wonderland, Bleach, Space Dandy, Cowboy Bebop, Ghost in the Shell: Stand Alone Complex 2nd GIG. Ez tehát 11 különböző anime volt, ám bizonyos sorozatok nézettsége visszaesett. Ez sajnos nem volt tartható állapot, ezért a 23.30 és reggel 06.00 között működő blokk adásideje fokozatosan lerövidült. A január 24-én kezdődő blokk reggel 05.30-ig, a január 31-én kezdődő pedig már csak 05.00-ig tartott. Az igazi csapás viszont február 7-én következett be, hiszen a Toonami onnantól fogva 00.00-kor kezdődik és csak 03.30-ig tart. Ez mindössze 7 anime vetítésére elegendő. Öt anime elesett a nézettségért vívott harcban (ezek: Attack on Titan, Bleach, Space Dandy, Cowboy Bebop, Ghost in the Shell: SAC 2nd GIG), az amúgy is csak helykitöltőnek jó IGPX és a Szamuráj Jack szintén száműzve lett. Ez persze a rajongókat nyugtalanította és elkezdtek aggódni a Toonami jövője miatt, de a blokk illetékese úgy véli, hogy ez szükségszerű lépés volt, mert sokkal egyszerűbb így fenntartani a Toonamit az amúgy is kevesebb munkatársuknak.

Ugyanakkor a veszteség ellenére van nyereség is. Ahogy írtam, január elején 11 animét vetítettek, amik közül 5 kiesett. A két szám különbsége hat, de azt is írtam, hogy a február 7-től érvényben lévő adásidő hét animére elég. Ez a plusz egy anime pedig nem más, mint a Kill la Kill. A 24 részes animéből eddig négy epizódot mutattak be. 1 millió 221 ezer nézővel kezdett, majd csúnyán visszaesett 997 ezer főre, de a harmadik részével elérte az 1 millió 337 ezer nézőt. Vagyis úgy tűnik, hogy a nézők a rövidebb adásidő ellenére sem pártoltak el az animéktől, amit teljes sikernek lehet nevezni.

Időközben pedig az is kiderült, hogy a 2014-ben vetített Sword Art Online II című anime amerikai premierjére 2015. március 28-án kerül sor a Toonami-blokkban, így a rajongók nem maradnak anime nélkül.

Érdekes utat járt be tehát a Toonami-blokk az elmúlt 18 év során. Olyan sorozatok mellett, mint a Pindúr pandúrok, a Batman, a Superman, a Pokémon-filmek vagy épp a G.I. Joe, egyre inkább kikristályosodott az, hogy ez egy valódi animeblokká váljon, olyanná, ahol a kezdeti Dragon Ball GT, a D.I.C.E. – A mentőcsapat, a Yu-Gi-Oh! és a Yu-Gi-Oh! GX után teret kapnak a komolyabb, nagyobb érdeklődésre számot tartó alkotások is, amit részletesen ismertettem. Az Adult Swim csatorna egyik legjobb döntése volt, hogy felélesztette ezt a blokkot. Hétköznap a csatorna – mely 20 óra és reggel 6 óra között érhető el – olyan animációkat vetít nagy sikerrel, mint a Texas királyai, A Cleveland Show, az Amerikai fater, a Family Guy, emellett vannak saját gyártású animációik is (pl. Rick and Morty, Robot Chicken, Squidbillies, The Venture Bros.), vasárnap pedig a Bob burgerfalodája is látható náluk. Ezt egészíti ki nagyszerűen a szombati animeblokk. Tulajdonképp azt lehet mondani, hogy a csatorna megfelel a mi VIASAT6-unk és Comedy Centralunk szerelemgyerekének, annyi különbséggel, hogy nálunk animézni szinte senki sem mer, pláne nem ekkora mennyiségben. Márpedig ez nagy hiba és hatalmas hátrány, hiszen a nézettségi adatokból és a hazai visszhangokból egyértelműen kiderül, hogy Magyarországon is megérné hasonló animeblokkot működtetni. Lenne erre is igény, és ha valaki okosan csinálná, akkor nagy sikert érhetne el. Ehhez azonban kellő nyitottság és anyagi áldozatvállalás is kell. Amíg ez nincs, addig mi csak irigyelhetjük a nálunk szerencsésebb országok kínálatát és legfeljebb a saját találékonyságunkkal érhetjük el azt, hogy animékhez jussunk.

Megjegyzés: a cikkben szereplő nézettségi adatok – akárcsak nálunk – a Nielsen-től származnak. Ezeket különböző, nézettséggel foglalkozó szakoldalak naponta publikálják. A Toonami eredményeiről részletesen a TV by the Numbers, a TV Media Insights, valamint a Toonami Wiki nevű oldalon lehet tájékozódni.

A Toonami honlapja és Facebook-oldala. A blokk magyarországi történetéről és az ázsiai külön csatornaként működő Toonamiról egy másik cikkben írunk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése