2016. szeptember 13., kedd

Magyar gyerektévék, ideje belépni a 2010-es évekbe!

SD-felbontás, 4:3-as képarány, 20 órai adászárás és nulla jelenlét a közösségi médiában. Ezek mind a 2010 előtti időkre vallanak és bár nincs olyan állatorvosi ló, amelyre egyszerre lenne mindegyik igaz, külön-külön azért akadnak iskolapéldák. Szeretjük az animációs tartalmakat tömegesen sugárzó gyerekcsatornáinkat, de még jobban szeretnénk őket, ha haladnának a korral.


2011-ben új korszak kezdődött a magyar televíziózásban: szélesvásznú lett a TV2 és az RTL Klub. Bár az újításokban mindig élenjáró MTVA-csatornák már jóval előbb áttértek, ez volt az az év, amikor a kábelcsatornák is elkezdtek dolgozni vagy legalábbis gondolkozni a váltáson. Egy gyerektévé sem volt még szélesvásznú.

2012 végén indult el az M2 gyerekcsatorna és bár korszerűtlen módon azóta is csak napi 14 órában sugároz gyerektartalmat, elérhető HD-felbontásban is, természetesen szélesvásznon.

2013-ban a Minimax tért át 16:9-re, majd a Megamax is képarányt váltott. 2014-ben semmi sem történt, 2015 viszont eseménydús volt: képarányt váltott a Disney Csatorna, a Nickelodeon és a Nick Jr. is, a Cartoon Network pedig 24 órás lett.

Nemrég bolgár berkekből került elő az az információ, miszerint 2017 első harmadában válthat képarányt a Cartoon Network.

Tehát itt tartunk most. Ne gondoljuk azonban, hogy ez a fajta késlekedés magyar sajátosság. A román, bolgár vagy orosz piacon is hasonló a helyzet vagy rosszabb. Bár a magyar televíziókészülékek csupán 35%-a volt szélesvásznú 2013-ban a Nielsen szerint (ez az arány most 40-60% körül lehet), ciki 4:3-as tévéadónak lenni. Mindössze négy ilyen maradt a magyar piacon (nem számolva a helyi csatornákat). Ez a Pax TV, az Echo TV, a Cartoon Network és a Boomerang. Az Echo TV pedig nemsokára megújul, ami nyilván képarányváltással jár… Megvan rá az esély, hogy a Boomerang lesz az utolsó a négy közül, amelyik vált. Ellentétben ugyanis a CN-nel, a Boomerang képarányváltására még csak előzetes dátum sincs.

Egy jó darabig biztosan várnunk kell rá.

A felbontásról ne is beszéljünk. Bár 2015-ben ígérgette a Minimax a HD-t, egyedül az M2 nagy felbontású, amely már – helyesen – annyira alapkövetelménynek tekinti a HD-t, hogy ki se rakja a logója mellé, akárcsak az Egyesült Államok tévécsatornái. A 2020-as évekre talán a többi gyerektévé is maga mögött hagyja az SD-felbontást.

A Minimax műsorzárása, még 4:3-ban.

Az M2 és a Minimax vonatkozásában beszéltünk arról, hogy csak nappal sugároznak. Most őszintén, ismer valaki olyan hat év feletti gyerkőcöt, akit lefektetnek este 8-kor? A 20 órai adászárás különösen júniusban nevetséges, amikor tiszta időben 21:30-ig világos van… A reggel 6-os adáskezdés is kései tud lenni, nem véletlenül kezdett még évekkel ezelőtt 5:30-kor a Minimax nyáron. Aki ismeri a Minimaxszal egy frekvencián osztozó C8 műsorpolitikáját, az tudja, hogy annak a csatornának semmi értelme. Romániában már 24 órás a Minimax, ideje lenne Magyarországon is lépni. Nem véletlenül harcolták ki a CN nézői is az egész napos adást.

Az M2-nek csak rajongói oldala van, amit mi üzemeltetünk, ám ez nem helyettesítheti a hivatalos oldalt.

A bevezetőmondat utolsó gondolata a közösségi médiabeli jelenlét. A cikk címe itt is értelmet nyer, ha azt nézzük, hogy a legtöbb gyerekcsatorna 2010-12 táján indította saját oldalait. Egyes tévék több platformon is képviseltetik magukat, mások csak egyen, öt(!) pedig Pató Pálként halogat vagy fittyet hány az efféle jelenlétre. A Nick Jr-nak és a Disney Juniornak nézzük el, hogy nincsenek fenn a 13-as korhatárra ellátott Facebookon, a célközönségük úgysem használja azt (jó esetben).

Boomerang: –
Cartoon Network: Facebook, Instagram, YouTube
Disney Csatorna: Facebook, YouTube
Disney Junior: –
JimJam: –
Kiwi TV: ?
M2: –
Megamax: Facebook, YouTube, Twitter
Minimax: Facebook, YouTube, Twitter
Nickelodeon: Facebook, YouTube, Twitter
Nick Jr: –

Az M2 a „dzsuniorokkal” ellentétben azonban a gyereksávban is kvázi széles célcsoportot, a 4–14 éves korosztályt szólítja meg, illene tehát legalább egy YouTube-csatornát vagy egy Facebook-oldalt indítaniuk.

A Kiwi TV két héten belül indul. Korábbi cikkünkben már megírtuk, hogy 24 órás lesz, a 16:9-es képarány pedig evidens egy újonnan induló csatornánál. A felbontást és a közösségi médiás jelenlétet majd meglátjuk.